Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Tijdeman - WaarBenJij.nu Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Tijdeman - WaarBenJij.nu

Paramaribo

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Roy

22 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Het wil nog niet vlotten met de verslaglegging. Zaterdag een feestje gehad en gisteravond een fikse stroomstoring. Nu zit ik op het balkon, met een smirnoff, een ontdekking in deze vakantie. De alcohol sluipt heerlijk in het lijf. Daarnaast vliegen de blikjes bier er door heen. Morgen weer een slof parbo bier halen bij een Chinese supermarkt. Het lijkt op onze Jupiler. De drank gehad, nu het eten. Dat is smullen geblazen. Roti kip, nasi, gebakken banaan, vele vruchten. Het smaakt allemaal prima. Op zondag bij de oudste zus van Loes in tamanredjo gegeten. Dat was ook heerlijk. En dan moet Suikerfeest nog komen, op 28 juli gaan we naar zetty, de andere zus. Bij elkaar gaat er minstens 15 kg extra het vliegtuig in.
Intussen doen we ook een aantal activiteiten. Over het anaula heb ik al verteld, dat was het hoogtepunt. Een aantal dagen in het bos langs de rivier. Verder en tocht naar het plantagegebied ten oosten van paramaribo. Daar hebben wij brakaas/blanken onder meer de basis gelegd voor onze welvaart. Hindoestaanse en javaanse contractarbeiders zijn hier na toe gekomen om op de plantages te werken, oa de voorouders van Loes. De plantages zijn nu in vervallen staat.
Vanaf zaterdag hebben we een auto. Een Toyota noah. Daar kunnen we met ons zessen in. Rijden in paramaribo is een avontuur. Druk, auto die achteruit de straat opkomen , brommertjes en fietsers die links voor bij komen. Een gekkenhuis, waarlijk. Niet te hard rijden en soms verantwoord brutaal de auto er voor zetten, zo gaat het wel. 90 verkeersdoden per jaar op een bevolking van 400000 mensen zegt genoeg.
Onze vrienden Hans en Gerda hebben we inmiddels ontmoet, op dat feestje, een jazz uitvoering op het dakterras van het casino princess. We kwamen daar ook tegen onze huisgenoten Glen en Judith, 33 jaar niet meer gezien. Dat was lachen, alle huisgenoten gingen over de tong.
Tot slot het weer. In Suriname geen verrassing. Niet te heet. Af en toe een verfrissend buitje. De muggen vallen voor vooral nouschka en sanne net mee. Dat is zo'n beetje het enige dat niet meevalt.